Nederlandse identiteitskaart aanvragen

Aanvragen

Voor : particulier

U kunt hier een afspraak maken voor de aanvraag van uw identiteitskaart . De aanvraag zelf doet u in het gemeentehuis.

Niet wachten!

De wachttijd aan de balie kan oplopen tot 30 minuten (avondopenstelling).  Met een afspraak weet u precies hoe laat u aan het loket kunt komen en bent u sneller klaar.

Maak een afspraak

Geen Vingerafdrukken

Er zijn geen vingerafdrukken nodig voor de aanvraag van uw identiteitskaart.

Toestemming kinderen tot 12 jaar

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan heeft hij/zij tot twaalf jaar schriftelijke toestemming nodig van beide ouders/verzorgers of gezaghebbers. Het kind kan de aanvraag met één ouder/verzorger doen, wanneer de ander vooraf schriftelijk toestemming geeft voor de afgifte van een reisdocument. Dat kan rechtstreeks via internet, wanneer u gebruik maakt van DigiD:

Toestemming geven (met DigD)

Kosten

Tarieven 2018
Aanvraag voor personen >=18 jaar  € 51,05
Aanvraag voor personen <18 jaar  € 29,05

Toeslag spoedlevering € 47,55

Meenemen

  • Reisdocumenten
    Alle reisdocumenten (zowel paspoorten als identiteitskaarten) die u heeft. Indien het oude reisdocument vermist is, wordt bij de gemeente een vermissingsverklaring opgemaakt.
  • Pasfoto
    Een recente, goed gelijkende pasfoto die aan alle eisen voldoet. Dit mag niet dezelfde foto zijn als op uw huidige identiteitskaart.  
  • Toestemming kinderen tot 12 jaar
    Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan heeft hij/zij tot twaalf jaar schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of verzorgers, danwel degene die het gezag heeft.
    Toestemming geven (met DigD)

Vermissing of diefstal

U kunt direct een nieuw reisdocument aanvragen bij de gemeente.

  • aangifte bij de politie is niet nodig, behalve bij verlies in het buitenland
  • de gemeente stelt een verklaring van vermissing op
  • houdt u bij de aanvraag van een nieuw reisdocument rekening met een mogelijk langere procedure

Toelichting

Levertijd

Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat u de identiteitskaart kunt ophalen. Dit komt doordat reisdocumenten op een centrale plaats in Nederland worden gemaakt. In het voorjaar is er vaak een grote drukte en kan de aanvraag langer duren. Houdt hier rekening mee! U kunt een SMS of email ontvangen wanneer het document klaar is. Afhalen kan elke werkdag van 8.00 uur tot 16.45 uur.

Geldigheid

Een identiteitskaart voor kinderen is vijf jaar geldig. Identiteitskaarten voor 18 jaar en ouder, uitgegeven vanaf 9 maart 2014, hebben een geldigheidsduur van 10 jaar.

Het document is geldig als reisdocument in de volgende landen:

De EU-lidstaten: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië en Zweden.

Overige landen: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland.

Wilt u naar een ander land reizen? In dat geval hebt u een paspoort nodig.
Let op: Op Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba is uw Nederlandse identiteitskaart niet geldig.

Let op: Reizen met kinderen   

  • Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is van het kind of het gezag heeft.
  • Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.
  • U kunt er eventueel voor kiezen om de naam van de (gewezen) echtgenoot of geregistreerd partner in het document te laten opnemen.
  • Zie ook: reizen met kinderen op rijksoverheid.nl of defensie

Identificatie

De identiteitskaart gebruikt u ook als identificatiemiddel in Nederland. De identificatieplicht geldt voor personen vanaf 14 jaar.

Verklaring van vermissing

Wanneer u bij de aanvraag van een nieuw reisdocument het oude document niet in kunt leveren, stelt de gemeente een verklaring van vermissing op. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.

Regels en informatie

Gerelateerde producten