Aanvragen
Voor : ondernemer
Persoonlijk aanvragen
Een vergunning om alcohol te schenken in een horeca-inrichting vraagt u persoonlijk aan. Bij de aanvraag om Alcoholwetvergunning doet de gemeente ook een BIBOB-onderzoek. We kijken dan naar de integriteit van de aanvrager(s) en de personen die bij het bedrijf betrokken zijn. Daarom moet u een vergunningaanvra(a)g (en) én BIBOB-vragenformulieren inleveren. Zie voor verdere informatie over het BIBOB-onderzoek.
Voor wie?
- iedereen die tegen betaling alcoholhoudende dranken schenkt;
- iedereen die een horecabedrijf of slijterij wil starten, of deze overneemt;
- horeca-inrichtingen waar alcoholhoudende drank wordt geschonken, zoals een café of een restaurant;
- slijterijen;
- verenigingen of stichtingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard.
Afspraak maken en opvragen aanvraagformulieren
Caroliene de Bruijn 0165-349708 of Jorina de Regt 0165-349704
Extra vergunningen
Als u een horecabedrijf start of overneemt, heeft u mogelijk nog nadere vergunningen nodig:
- Omgevingsvergunningen
- als u het horecabedrijf verbouwt of gebouwd wordt;
- als u reclame wilt aanbrengen op of rond uw horecabedrijf:
- als er meer dan 50 personen in uw horecabedrijf kunnen verblijven (brandveilig gebruik).
- Terras in het openbare gebied
Wilt u een terras plaatsen in het openbare gebied, bijv. op een trottoir? Dan kunt u volstaan met een melding als het terras voldoet aan de "Nadere regels plaatsen algemene Plaatselijke Verordening gemeente Rucphen". Voldoet het terras hier niet aan? Bel ons dan om een ontheffing aan te vragen.
- Melding Activiteitenbesluit milieubeheer
In het Activiteitenbesluit (AB) staan milieuregels van het Rijk o.a. op het gebied van geluid, geur en afval. Start u een nieuw horecabedrijf? Doe dan óók een melding Activiteitenbesluit milieubeheer. Dat regelt u op www.aimonline.nl . U heeft hiervoor een plattegrondtekening en (eventueel) een akoestisch onderzoek nodig. Let op: een melding is zaakgebonden. Als er eerder een melding is gedaan en er verandert niets aan de bedrijfsvoering dan hoeft u geen nieuwe melding te doen.
- Vergunning exploitatie openbare inrichting
Om er voor te zorgen dat bij de exploitatie van een horecabedrijf de openbare orde en veiligheid gewaarborgd blijft is er een vergunning nodig voor de exploitatie van een horecabedrijf. Vergunningvoorwaarden kunnen betrekking hebben op bijv. deurbeleid, beveiliging en openingstijden.
Zijn er in het verleden geen incidenten geweest in of bij het horecabedrijf met betrekking tot geweld, overlast of drugsgebruik- en handel? Dan kan er ontheffing van de exploitatievergunningplicht worden verleend.
Kosten
Tarieven 2024
nieuwe Alcoholvergunning (artikel 3 Alcoholwet) € 379,25
wijziging inrichting met als gevolg gewijzigde vergunning (artikel 30 Alcoholwet) € 180,60
wijziging wijziging van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet € 142,20
Vergunning exploitatie openbare inrichting € 379,25
Meenemen
Vul de aanvraag voor een Alcoholvergunning met het BIBOB-vragenformulier persoonlijk in. Neem van onderstaande lijst alle originele papieren én een kopie mee. De originelen laat u zien en de kopie laat u bij ons achter:
- een actueel uittreksel uit het handelsregister, verkrijgbaar bij Kamer van Koophandel;
- een kopie van een geldig legitimatiebewijs van alle exploitanten en leidinggevenden;
- een verklaring Sociale Hygiëne van alle exploitanten en leidinggevenden;
- van elke leidinggevende in loondienst de arbeidsovereenkomst;
- van elke leidinggevende een verklaring Model A;
- voor verenigingen of stichtingen, een bestuursreglement;
- een volledig ingevuld en ondertekend vragenformulier BIBOB, inclusief bijlagen
Toelichting
Voorwaarden vergunning
- inschrijving bij de kamer van Koophandel;
- alle exploitanten en leidinggevenden moeten in het bezit zijn van een in het SVH-register geregistreerd SVH Diploma Sociale Hygiëne;
- aanvrager moet 21 jaar of ouder zijn;
- aanvrager moet voldoen aan vastgestelde moraliteitseisen (justitiële gegevens worden nagetrokken);
- het pand waarin moet voldoen aan bepaalde inrichtingseisen (eisen aan de hoogte, de oppervlakte, de ventilatie en de aanwezigheid van toiletten).
Termijn
6-16 weken
U ontvangt een besluit binnen 6 weken na ontvangst van uw aanvraag. Bij een complexe aanvraag kan deze termijn worden verlengd met nog eens acht weken. U wordt hierover schriftelijk geïnformeerd.
Bent u een nieuwe horeca ondernemer en wilt u binnen de gemeente Rucphen een horecabedrijf of slijterij opstarten? Houdt dan rekening met de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB). Op basis van deze wet zal er een BIBOB-onderzoek plaatsvinden. Omdat de behandeltermijn hierdoor drie maanden kan bedragen, adviseren wij u om de aanvraag ruim voor opening van het horecabedrijf aan te vragen.
Indien het om een Alcoholvergunningaanvraag voor een paracommerciële instelling gaat is de uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure van toepassing. Bij deze procedure wordt de ontwerp-beschikking zes weken ter inzage gelegd om belanghebbenden de gelegenheid te geven hun mening te geven (zienswijze in te dienen). Ingediende zienswijzen worden bij de definitieve besluitvorming meegewogen. Als er daarna een Drank- en Horecavergunning wordt verleend staat alleen nog beroep open bij de rechtbank voor degene die zienswijzen hebben ingediend.
Geldigheid en wijzigingen
De Alcoholvergunning is onbeperkt geldig, maar niet overdraagbaar. Onderstaande wijzigingen moet u verplicht doorgeven, anders vervalt de vergunning:
- bij wijziging van de bedrijfsvoering of het bedrijf zelf;
- bij wijziging van de 'leidinggevende' (persoon met diploma sociale hygiëne) in de onderneming;
- als de inrichting (bouwtechnisch) wijzigt.
Regels en informatie