Voor : particulier
Heeft u hulp, ondersteuning of zorg nodig?
Vraag ernaar bij onze jeugdprofessionals!
Een deel van onze jeugd groeit niet ‘vanzelf ‘ op. Heeft u vragen over opvoeden of zijn er problemen bij het opgroeien van uw kinderen? Neem contact op met VraagR. Samen met uw gezin kijken we welke ondersteuning er nodig is. VraagR is op werkdagen van 09.00-12.00 telefonisch of per e-mail bereikbaar.
t. 0165-349990
e. vraagr@rucphen.nl
Contactgegevens bij spoed
- Levensbedreigende situatie? Bel 112!
- Huiselijk geweld, kindermishandeling of vermoedens daarvan? Bel "Veilig Thuis" 0800 – 2000. https://veiligthuis.nl/
- Het Meldpunt Crisiszorg is 24/7 bereikbaar voor vragen over en meldingen van crisissituaties. Dit geldt voor alle leeftijden. Tel. nr. 0800 – 5099.
Jongerenwerker
Onze jongerenwerker houdt zich bezig met jongeren in hun vrije tijd.
Contact opnemen met de jongerenwerker?
Bel 0165-349990 of stuur een mail naar jeugd@rucphen.nl
Kinderen ook online veilig
Het veilig houden van kinderen die online actief zijn, kan een uitdaging zijn. Op https://www.vpngids.nl/veilig-internet/kind-en-jeugd/ leest u alles over de online veiligheid van kinderen. Deze informatie is tot stand gekomen uit een samenwerking van verschillende professionals op het gebied van cybersecurity, online privacy, pedagogiek en mediawijsheid.
Handige informatie
- voor ouders: Ouders | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl).
- over jeugdhulp: www.jeugdhulpwbw.nl
- over gezondheid voor jongeren: www.jouwggd.nl
- over dyslexie:
Wanneer uw kind tussen 7 en 13 jaar oud is, op de basisschool zit en veel moeite heeft met lezen en spelling, kan er sprake zijn van dyslexie. Het is belangrijk dat uw kind dan goede ondersteuning krijgt. U kunt de folder opvragen bij de jeugdprofessionals:
t. 0165-349990
e. jeugd@rucphen.nl
- Denkt u er wel eens over na om pleegouder te worden?
Pleegzorg is een vorm van hulp waarbij een kind tijdelijk in een ander gezin gaat wonen. Zeven dagen per week of af en toe een weekend of vakantie. Als u er wel eens over nadenkt om een pleegkind (tijdelijk) een veilige thuissituatie te bieden, laat u dan informeren door een of meer van de pleegzorgorganisaties in West-Brabant: Vigere Pleegzorg, Sterk Huis, William Schrikker Gezinsvormen en Timon.
Kosten
- Advies van een jeugdprofessional is gratis.
- Hulp van de vertrouwenspersoon is gratis voor kinderen en ouders/verzorgers met jeugdhulp.
Handicap of chronisch ziek? laat geen geld liggen!
Leven met een ziekte of beperking brengt meerkosten met zich mee. Meerkosten omdat het dagelijks leven voor u duurder is dan voor anderen. Extra kosten voor zorg, vervoer, hulpmiddelen, aanpassingen en voorzieningen. U kunt deze kosten voor een deel terugvragen of compenseren. Op www.meerkosten.nl leest u hoe.
Vertrouwenspersoon als u al jeugdhulp heeft
De vertrouwenspersoon luistert, denkt mee en helpt. Vertrouwenspersonen kennen de medewerkers en de manier van werken van de plaatselijke instellingen goed. Zij geven geen oordeel over de geboden hulp, gaan vertrouwelijk om met informatie en werken altijd met uw medeweten en toestemming. Hun doel is om er samen met u uit te komen en problemen vroegtijdig op te lossen.
Iedereen die gebruik maakt van jeugdhulp kan gratis een beroep doen op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Ook ouders/verzorgers kunnen de vertrouwenspersoon bellen of mailen.
Bel of mail de vertrouwenspersoon bij vragen of klachten over jeugdhulp:
t. 088 555 1000
e. info@akj.nl
Of vul het contactformulier in op www.akj.nl/contact.
Niet tevreden? U kunt een bezwaar of een klacht indienen:
- U bent het niet eens met het besluit op uw aanvraag
Bijvoorbeeld omdat u een andere vorm van zorg heeft aangevraagd of minder zorg krijgt toegekend. In dat geval kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente. U kunt uw bezwaar dan mondeling toelichten aan de onafhankelijke Commissie voor de bezwaarschriften. Bent u niet eens met het besluit op uw bezwaarschrift, dan kunt in beroep bij de rechtbank.
- U bent niet tevreden over de gang van zaken rondom uw aanvraag
U vindt bijvoorbeeld dat de jeugdprofessional u niet goed heeft geholpen. U kunt dan schriftelijk of via Digid een klacht indienen bij de gemeente. Vindt u dat moeilijk? Laat het ons weten. Dan zetten we uw klacht samen op papier. Zodra uw klacht binnen is, nemen we contact met u op om de klacht te bespreken. Als dit gesprek voor u niet voldoende is, leggen we uw klacht voor aan de Klachtencommissie Jeugd. Deze commissie is onafhankelijk. Er zitten juristen, gedragsdeskundigen en jeugdartsen in die uw klacht vertrouwelijk in behandeling nemen. De commissie nodigt u uit om uw klacht mondeling toe te lichten. Hierna volgt een advies of een besluit op uw klacht. Als het nodig is veranderen we de manier waarop we werken. Of we spreken de mensen aan, die uw aanvraag hebben behandeld.